صفحه اصلی / دندانپزشکی ترمیمی / آشنایی با بخشهای مختلف ایمپلنت دندان

آشنایی با بخشهای مختلف ایمپلنت دندان

آشنایی با بخشهای مختلف ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان بهترین روش پر کردن جای خالی دندان و یا ثابت کردن پروتزهای دندانی دیگر می‌باشد. ایمپلنت یکی از درمان‌های رو به گسترش امروزی می‌باشد.

ایمپلنت دندان طی یک عمل جراحی در داخل استخوان فک جایگذاری می‌شود تا در مرحله بعد روکش دندان یا پروتز دیگری بر روی آن نصب شود.


معرفی اجزاء ایمپلنت دندان

از آنجایی که مردم عادی آشنایی زیادی با ایمپلنت دندان ندارند، هنگامی که قصد کاشت ایمپلنت دارند با مشاهده انتخاب‌های مختلف با سردرگمی مواجه می‌شوند چرا که نمی‌دانند تفاوت انواع ایمپلنت ارائه شده به آنها در چیست. در اینجا با بخش‌های مختلف ایمپلنت دندان آشنا می‌شوید.

 

فیکسچر یا پایه ایمپلنت

پایه ایمپلنت یک میله کوچک شبیه به پیچ است که طی یک عمل جراحی در داخل استخوان فک قرار داده می‌شود. پایه ایمپلنت از جنس تیتانیوم یا زیرکونیا ساخته می‌شود و با استخوان فک جوش می‌خورد. پایه ایمپلنت طراحی‌های مختلف داشته و بسته به شرایط و نیاز باید نوع آن انتخاب شود. برای مثال انواع ایمپلنت با سطح صاف و هموار، زبر، دندانه ای و سایر الگوها و طراحی‌ها وجود دارد. در برخی انواع ایمپلنت، طراحی به صورت یک تکه است به این معنی که ایمپلنت و اباتمنت از ابتدا به صورت متصل و یک تکه ارائه میشوند.

 

پیچ درپوش یا هیلینگ اسکرو

از پیچ درپوش در جراحی دو مرحله ‌ای کاشت ایمپلنت استفاده می‌شود. از این قطعه برای بستن سوراخ ایمپلنت استفاده می‌شود و سپس روی آن را لثه می‌پوشاند.

 

هیلینگ اباتمنت

این قطعه در عمل کاشت یک مرحله‌ای ایمپلنت و یا پس از باز کردن لثه روی ایمپلنت استفاده می‌شود. معمولاً این قطعه بر اساس اندازه، رنگ ‌بندی و کد گذاری شده است تا بتوان آن را به راحتی شناسایی و قطعه متناسب با آن را استفاده کرد.

 

کوپینگ قالب گیری

پس از این که هیلینگ اباتمنت برداشته شد، قالب ‌گیری از سطح بافت انجام می‌شود. برای این منظور دو روش اصلی تری باز و تری بسته وجود دارد.

 

اباتمنت ترمیمی

اباتمنت ترمیمی در واقع انواع مختلف دارد: اباتمنت موقتی، پیش ساخته ( صاف و و یا زاویه دار)، سفارشی (زیرکونیا، تیتانیومی و انواع دیگر فلزات، انواع ریخته‌ گری، تراشکاری)، اباتمنت مورد استفاده برای ضمایم اوردنچر.

 

پیچ اباتمنت

این قطعه به نگهداشتن اباتمنت ترمیمی به پایه ایمپلنت کمک می‌کند. در بیشتر ضمایم اوردنچر، پیچ اباتمنت به صورت یک تکه به پروتست متصل است.

 

مدل یا رپلیکای اباتمنت یا ایمپلنت

از رپلیکا برای ساخت نمونه در لابراتوار دندانپزشکی استفاده می‌شود.

 

آچار دستی

از این وسیله برای سفت کردن پیچ اباتمنت، پیچ درپوش و یا اباتمنت استفاده می‌شود.

 

آچار گشتاور سنج

این وسیله معمولاً زایده ‌ای دارد که به آچار دستی امکان وصل شدن میدهد تا به این ترتیب بتوان با دقت بالا ایمپلنت، این اباتمنت و یا قطعات دیگر را سفت کرد.

 

http://www.speareducation.com/spear-review/2015/03/just-the-basics-please-part-i-implant-parts-and-pieces-101

این مطالب را نیز ببینید!

روکش دندان

روکش دندان یا پروتز دندان، لایه ی پوششی از سرامیک و یا فلز و یا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *