صفحه اصلی / پروتزهای دهان و فک و صورت / انواع ایمپلنت دندان
انواع ایمپلنت دندان
انواع ایمپلنت دندان

انواع ایمپلنت دندان

انواع ایمپلنت دندان

انواع ایمپلنت دندان : ایمپلنت دندان یک پروتز مصنوعی جایگزین ریشه دندان است که با عمل جراحی در داخل استخوان فک جایگذاری می‌شود و بر روی آن روکش، بریج یا دندان مصنوعی قرار می‌گیرد تا جایگزین دندان از دست رفته باشد.

ایمپلنت با بدن انسان سازگاری بالایی دارد و معمولاً از نوع خاصی آلیاژ تیتانیومی ساخته می‌شود که بدن آن را به عنوان ماده خارجی تلقی نمی‌کند و پس نمی‌زند. تیتانیوم بسیار محکم و مقاوم در مقابل خوردگی ناشی از اسید، نمک یا اکسیژن بوده و غیر مغناطیسی است. بنابراین تداخلی با تصویر برداری رزونانس مغناطیسی (ام آر آی) نخواهد داشت.

 

انواع ایمپلنت دندان

بهترین نوع ایمپلنت به شرایط خاص بیمار و عوامل متعددی مانند محل ایمپلنت، تراکم استخوان و سلامت لثه و همچنین نوع دندانی که جایگزین می‌شود بستگی دارد. متداولترین انواع ایمپلنت دندان مورد استفاده ایمپلنتهای داخل استخوانی یا اندوستیل هستند که در داخل استخوان فک قرار می‌گیرند.

 

انواع ایمپلنت دندان داخل استخوانی (اندوستیل)

  • ایمپلنت ریشه ‌ای شکل – متداولترین نوع ایمپلنت دندان، ایمپلنت ریشه ‌ای است که در داخل استخوان فک جایگزین ریشه دندان می‌شود. برخی انواع ایمپلنت دندان ریشه ای، شکل استوانه ‌ای داشته و رزوه هایی در سطح خود دارند و شبیه پیچ هستند در حالی ‌که برخی دیگر سطحی صاف و هموار دارند. برخی از این ایمپلنتها سطحی صاف و مستقیم داشته و برخی دیگر نوک ‌تیز و مخروطی هستند. هر نوع ایمپلنت مزیت‌های خاص خود را دارد و بسته به ماهیت استخوان نوع آن انتخاب می‌شود. ایمپلنت ریشه ای برای پشتیبانی از دندان مصنوعی، روکش یا بریج دندان استفاده می‌شود اما برای کاشت آن باید ارتفاع، پهنا و تراکم استخوان زیاد باشد.

 

  • ایمپلنت تیغه ای شکل – این ایمپلنت در گذشته بیشتر استفاده می‌شد اما امروزه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. ایمپلنت تیغه ای به جای شکل استوانه‌ ای، یک تیغه مسطح فلزی مستطیلی شکل دارد که پایه هایی از آن بالا آمده و در داخل استخوان فک کاشته می‌شوند. این ایمپلنت ممکن است یک یا چند پایه (پست) داشته باشد که به عنوان اباتمنت برای پشتیبانی از دندان مصنوعی یا روکش عمل می‌کند.

 

  • ایمپلنت شاخه ای – این ایمپلنت در استخوان پشت گوشه ‌های دهان و در جلوی بالای چانه کاشته می‌شود. یک میله فلزی نازک به آن متصل می‌شود که از انحنای قوس دندانی تبعیت می‌کند. این میله برای پشتیبانی از دندان مصنوعی استفاده می‌شود. ایمپلنت شاخه‌ای برای بیمارانی استفاده می‌شود که استخوان فک در آنها نازک بوده و انواع دیگر ایمپلنت را نمی‌توانند استفاده کنند. این انواع ایمپلنت به پیشگیری از شکستگی فک در این بیماران کمک می‌کند.

 

سایر انواع ایمپلنت دندان

  • ایمپلنت ساب پریوستیل – این انواع قدیمی‌ترین نوع ایمپلنت مورد استفاده هستند اما امروزه چندان استفاده نمی‌شوند. ایمپلنت ساب پریوستیل بر روی استخوان فک قرار می‌گیرد و برخلاف ایمپلنتهای نام برده، در داخل آن کاشته نمی‌شود. بافت‌های نرم بر روی ایمپلنت رشد کرده و آن را پایدار و باثبات میسازند. ایمپلنت ساب پریوستیل برای پشتیبانی از روکش، دندان مصنوعی یا بریج در بیمارانی که استخوان فک در آنها بسیار کم عمق است و به هر دلیل نمی‌توان استخوان را تقویت و بازسازی نمود، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • ایمپلنت عرضی – این انواع ایمپلنت از زیر چانه داخل استخوان فک کاشته می‌شوند. این تنها نوع ایمپلنت دندان است که نیاز به جراحی گسترده تحت بیهوشی عمومی و بستری شدن در بیمارستان دارد. پستهای ایمپلنت از استخوان فک بالا زده و وارد دهان می‌شوند تا بر روی آنها دندان مصنوعی نصب شود. از ایمپلنت عرضی تنها برای فک پایین استفاده می‌شود به خصوص در مواردی که فرآیند تحلیل رفتن استخوان تا حد زیادی پیش رفته است. با این حال ترجیح بر این است که پیوند استخوان انجام شده و ایمپلنت ریشه ای شکل کاشته شود.

فواید و عوارض احتمالی ایمپلنت دندان

جایگزینی دندان‌های از دست رفته برای بازگرداندن عملکرد جویدن و صحبت کردن و همچنین پیشگیری از تحلیل رفتن استخوان لازم است.

با این که نرخ موفقیت ایمپلنت دندان بالا است اما ممکن است گاهی اشکالات پیش آمده و حتی ایمپلنت با عدم موفقیت مواجه شود. شکست درمان ایمپلنت معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که استخوان به پایه ایمپلنت جوش نخورده باشد. گاهی اوقات ممکن است استخوان پیرامون ایمپلنت تخریب شده و باعث شل شدن ایمپلنت و شکست درمان شود. گاهی اوقات این اتفاق چند سال پس از کاشت ایمپلنت رخ می‌دهد. آسیب‌های زیاد در حین جراحی کاشت ایمپلنت، بیماری لثه، دیابت کنترل نشده، آلرژی به تیتانیوم، سیگار کشیدن زیاد، دندان قروچه شدید و یا عفونت پس از جراحی همگی می‌توانند منجر به افزایش احتمال عدم موفقیت ایمپلنت شوند.

 

 

این مطالب را نیز ببینید!

انواع بریج دندان

انواع بریج دندان

انواع بریج دندان انواع بریج دندان : بریج یکی از روشهای جایگزینی دندان از دست …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *