صفحه اصلی / ارتودنسی / بایدها و نبایدها در تمیز کردن الاینر اینویزالاین

بایدها و نبایدها در تمیز کردن الاینر اینویزالاین

درمان ارتودنسی با الاینر شفاف و اینویزالاین به این جهت انجام می‌شود که بیمار تمایلی به براکت فلزی ندارد و می‌خواهد در طول دوره درمان ارتودنسی، ظاهر و زیبایی دندان‌ها و لبخند او تغییر چندانی نداشته باشد و دیگران به راحتی متوجه درمان ارتودنسی او نشوند. اما برای دستیابی به این هدف، صرفاً داشتن اینویزالاین کافی نیست بلکه باید بدانید چگونه آن را تمیز می‌کنید تا دچار تغییر رنگ و لک نشود و جرم و رسوب در آن تجمع پیدا نکند چرا که علاوه بر بدرنگی لبخند، باعث پوسیدگی دندان و عفونت لثه می‌شود. بنابراین حفظ تمیزی و پاکیزگی اینویزالاین برای بهداشت دهان و زیبایی دندان‌ها بسیار مهم است.

 

چگونه اینویزالاین را تمیز کنیم؟

 

هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید الاینر را از دهان دربیاورید، دندان‌های خود را خوب تمیز کنید و الاینر را هم کامل بشویید. یادتان باشد برای تمیز کردن دهان، لثه و زبان را از قلم نیندازید. در مدتی که خواب هستید باکتری‌ها در سطح الاینر جمع می‌شوند. بنابراین با تمیز کردن دهان و الاینر صبح خود را شروع کنید.

 

هر بار که الاینر را از دهان در می‌آورید آن را بشویید

برای جلوگیری از خشک ‌شدن پلاک و بزاق چسبیده به الاینر، حتماً هر بار که الاینر آن از دهان در می‌آورید آن را شست ‌و شو دهید تا به محیطی برای تجمع باکتری‌ها تبدیل نشود. می‌توانید از صابون شفاف ضد باکتری برای تمیز کردن الاینر استفاده کنید. با مسواکی با موهای نرم پلاک رسوب کرده در الاینر را پاک کنید. حتی زمانی که بیرون از منزل هستید و برای تمیزکردن الاینر امکانات کافی ندارید باید تا جایی که می‌شود مراقب آن باشید.

 

هر روز الاینر را در محلول غوطه ‌ور کنید

بهترین را برای این که مطمئن شوید الاینر شفاف تا حد ممکن پاکیزه است این است که آن را در محلول شوینده دندان مصنوعی قرار دهید. سپس با مسواک پلاک و ذرات غذای چسبیده به آن راه پاک کنید و آن را با آب خوب بشویید و سپس در دهان بگذارید.

 

پیش از این که اینویزالاین را در دهان بگذارید حتماً مسواک بزنید و نخ دندان بکشید

در صورتی که این نکته را رعایت نکنید و هنگامی که اینویزالاین را در تماس با دندان‌ها قرار می‌دهید هنوز ذرات غذا و باکتری‌ها در لابه‌لای دندان‌ها باشند، وجود اینویزالاین باعث می‌شود ذرات در همان جا مانده و به فعالیت خود ادامه بدهند. در نتیجه پوسیدگی دندان ، عفونت لثه و مشکلات دندانی دیگر قریب ‌الوقوع خواهد بود.

 

در مدتی که الاینر در دهانتان نیست، آن را در هوای آزاد نگذارید

رهاکردن الاینر در معرض هوا باعث می‌شود باکتری‌های موجود در محیط پیرامون بر روی آن نشسته و آن را آلوده نمایند. همیشه جعبه مخصوص الاینر را همراه خود داشته باشید و الاینر را پس از خشک شدن اگر نمی‌خواهید استفاده کنید داخل جعبه بگذارید. به این ترتیب احتمال خراب شدن، گم شدن یا آلوده شدن آن کمتر می‌شود.

 

اگر به مدت طولانی به جایی سفر می‌کنید حتماً الاینر نوبت بعدی خود را به همراه داشته باشید تا به موقع آنها استفاده کنید

معمولاً چند الاینر که هر یک به نوبت باید دو هفته استفاده شوند، به بیمار داده می‌شود تا هر الاینر را در زمان خود استفاده کرده و پس از آن الاینر بعدی استفاده شود تا دندان‌ها به حرکت خود ادامه بدهند. اگر می‌خواهید در درمان وقفه ایجاد نشود و درمان طولانی نشود باید الاینر را به موقع عوض کنید چرا که هر الاینر یک مرحله از درمان را برعهده دارد. بنابراین اگر می‌خواهید بیش از یک هفته مسافرت بروید حتماً الاینر بعدی را همراه خود داشته باشید. اگر پیش از مسافرت الاینر جدید را در دهان می‌گذارید محض احتیاط الاینر قبلی را هم بردارید که اگر الاینرتان گم شد موقتاً از الاینر قبلی استفاده کنید تا زمانی که دوباره بتوانید ارتودنتیست را ببینید.

یادتان باشد اگر به درستی از اینویزالاین مراقبت نکنید کم‌کم رنگ آن زرد شده و بو میگیرد.

 

برای تمیز نگه داشتن الاینر چکاپهای نباید انجام بدهیم

 

اگر الاینر در دهان دارید چیزی به جز آب نباید بخورید

در مدتی که الاینر در دهانتان قرار دارد می‌توانید آب بخورید اما هیچ چیز دیگری نمی‌توانید بخورید. الاینر ها به شکلی طراحی شده ‌اند که نمی‌توان با آنها چیزی جوید چرا که در این‌ صورت خراب می‌شوند. از طرفی در صورتی که با الاینر غذا بخورید ذرات غذا در داخل الاینر و بین دندان‌ها گیر میکند. همچنین در اثر تماس با رنگدانه های خوراکی رنگ الاینر تغییر کرده و زشت میشود. بنابراین حتماً پیش از این که شروع به خوردن کنید الاینر را در بیاورید.

 

از خمیر دندان برای تمیز کردن الاینر استفاده نکنید

خمیر دندان برای نظافت دندان‌ها عالی عمل می‌کند اما در مورد الاینر چنین نیست و باعث صدمه دیدن و تغییر رنگ آن می‌شود. خمیر دندان همچنین باعث می‌شود روی الاینر برق بیفتد و هنگامی که در دهانتان قرار دارد جلب توجه می‌کند. خمیر دندان حاوی مواد ساینده است بنابراین استفاده از آن برای الاینر ها مناسب نیست.

 

از صابونهای عطری یا رنگی استفاده نکنید

استفاده از این نوع شوینده‌ها علاوه بر این که احتمال تغییر رنگ الاینر را به دنبال دارد ممکن است باعث شود طعم ناخوشایندی در الاینر ایجاد شود. در صورت هنگامی که الاینر را در دهان می‌گذارید اشتهایتان کور می‌شود.

 

شاید با خود فکر کنید هر الاینر را دو هفته بیشتر استفاده نمی‌کنید اما بسیار مهم است که در همین مدت از آن درست مراقبت کنید چرا که خیلی زود تغییر رنگ پیدا میکند. از طرفی بحث زیبایی و سلامت دندان‌ها در میان است. شما در مقایسه با براکت هزینه بیشتری صرف کرده ‌اید تا زیبایی دندان‌های خود را حفظ کنید و درمان ارتودنسی تان مشخص نباشد اما با عدم مراقبت مناسب از الاینر همة این زحمات به هدر می‌رود.

 

http://www.winningsmilespd.com/adult/blog/2018/07/31/the-dos-and-don-ts-of-cleaning-your-invisalign-braces

این مطالب را نیز ببینید!

چگونه درمان ارتودنسی با براکت را سریعتر تمام کنیم؟

سیستم عملکرد براکت اعمال فشار مداوم به دندان‌ها و حرکت دادن تدریجی آنها است تا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *