صفحه اصلی / معالجه ریشه دندان / برای پر کردن داخل دندان در عصب ‌کشی از چه موادی استفاده می‌شود؟

برای پر کردن داخل دندان در عصب ‌کشی از چه موادی استفاده می‌شود؟

برای عصب ‌کشی دندان، ابتدا سوراخی در تاج دندان ایجاد می‌شود تا دندانپزشک به محفظة پالپ و ریشه دندان دسترسی پیدا کند. سپس با کمک ابزاری به نام فایل، محفظة پالپ تمیز کاری، پاک سازی و در نهایت ضد عفونی می‌شود تا تمامی مواد آلوده از دندان خارج شود. پس از این که تمامی مجرای ریشه دندان تحت درمان قرار گرفت و دیواره‌ های آن کامل پاک سازی شد، نوبت به پر کردن دندان می‌رسد.

 

پر کردن محفظة پالپ و مجرای ریشه اهمیت زیادی دارد چرا که در صورتی که این کار به درستی و با دقت انجام نشود، راه برای نفوذ باکتری‌ها به داخل دندان و در نتیجه عفونت مجدد باز می‌شود. در این مرحله تمامی خلل و سوراخ‌ها و فضاهای خالی کامل تا نوک ریشه دندان پر می‌شود.

پس از پر کردن داخل دندان، باید سوراخ ایجاد شده در تاج دندان نیز بسته و با استفاده از مواد مخصوصی مهر و موم شود. معمولاً پس از پایان عصب ‌کشی، دندان باید روکش شود تا از ساختار آسیب‌ دیده آن محافظت شود.

 

مواد پر کننده دندان در عصب ‌کشی

در حالت معمول برای پرکردن محفظه داخل دندان از مواد رادیوپِیک یا رادیوپاک استفاده می‌شود که در عکس پرتوی ایکس به وضوح مشخص است. ساختارهای رادیوپِیک در عکس پرتوی ایکس معمولی دندان به رنگ سفید یا تقریباً سفید دیده می‌شوند.

 

انواع مواد پر کننده داخل دندان در عصب ‌کشی

1- پر کردن مجرای ریشه با گاتاپرچا

گاتاپرچا یک ماده پر کننده استاندارد برای پر کردن پالپ دندان در فرآیند عصب ‌کشی است. گاتاپرچا یک پلیمر طبیعی به ‌دست ‌آمده از لاتکس تهیه ‌شده از نوعی درخت (درخت پرچا) می‌باشد.

 

گاتاپرچا در کارخانه به شکل “آماده برای استفاده” در می‌آید. معمولاً گاتاپرچا به شکل مجموعه ‌ای از مخروط‌های باریک و بلند در اندازه‌های مختلف با لیبلهای رنگی آماده می‌شود. از لیبلهای رنگی به عنوان راهنمای قطر استفاده می‌شود.  رنگ سفید کمتر قطر را داشته و رنگ سیاه از بیشترین قطر برخوردار است.

 

تکنیک‌های مختلفی برای جای دادن گاتاپرچا در داخل مجرای ریشه دندان وجود دارد که به صورت زیر است:

– تکنیک اندودنسی استاندارد : در این روش مخروط گاتاپرچا همراه با چسب مخصوص مهر و موم کننده، در داخل مجرای ریشه پاک سازی ‌شده جای داده می‌شود.

– تکنیک ذوب: در این تکنیک گاتاپرچای مذاب یا نرم شونده با حرارت، استفاده می‌شود که با تزریق یا فشار در مجرای ریشه جای داده می‌شود.

– تکنیک متراکم سازی جانبی: در این روش گاتاپرچای سرد استفاده می‌شود و با کمک ابزار مخصوصی به نام اسپردر (spreader) در داخل مجرای ریشه قرار می‌گیرد.

 

از آنجایی که هر یک از این تکنیک‌ها ممکن است تا حدی خطا داشته باشند بسیاری از دندانپزشکان از ترکیبی از این روش‌ها استفاده می‌کند.

 

2- مهر و موم کردن مجرای ریشه

موادی که برای مهر و موم کردن مجرای ریشه استفاده می‌شود، خمیری شکل بوده و با کمک فایل مارپیچی با سرعت پایین در مجرای ریشه قرار می‌گیرد.

 

طیف گسترده ‌ای از مواد پر کننده مجرای ریشه وجود دارد که از مواد مهر و موم کننده خنثی تا مواد فعال متفاوت است و هدف از استفاده از همة آن‌ها استریل کردن مجرای ریشه می‌باشد.

در حالت معمول این مواد همراه با گاتاپرچا استفاده می‌شود و هدف اصلی از این کار پر کردن تمامی فضاهای خالی باقی مانده پس از استفاده از گاتاپرچا می‌باشد تا به این ترتیب مجرای ریشه تا حد ممکن متراکم و فشرده پر شده باشد.

 

https://www.infodentis.com/endodontics/root-canal-filling.php

این مطالب را نیز ببینید!

پست و کور

پست و کور

پست و کور پست و کور که به آن کلاهک و میله نیز گفته می‌شود، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *