جراحی اصلاحی فک
جراحی اصلاحی فک

جراحی اصلاحی فک

جراحی اصلاحی فک

جراحی اصلاحی فک یا ارتوگناتیک (orthognathic) برای اصلاح طیف گسترده‌ای از ناهنجاری‌ها و مشکلات دندانی و اسکلتی جزئی و مهم از جمله ناهمراستایی فکها و دندانها استفاده می‌شود که به نوبه خود باعث بهبود عملکرد جویدن، صحبت کردن و تنفس می‌شود. همچنین از نظر زیبایی بهبودی قابل توجهی حاصل می‌شود چرا که توازن در یک سوم پایینی صورت ایجاد می‌گردد.

جراحی اصلاحی فک برای موارد زیر ممکن است انجام شود

  • دشوار بودن جویدن یا گاز گرفتن غذا
  • دشوار بودن بلع
  • درد مزمن مفصل فک یا سردرد
  • ساییدگی بیش از حد دندانها
  • اوپن بایت (به هم نرسیدن دندانهای بالا و پایین در هنگام بسته بودن فک و وجود فاصله بین آنها)
  • عدم توازن صورت از جلو یا پهلو
  • نقایص مادرزادی یا جراحات صورت
  • پسروی یا عقب ماندن چانه
  • جلوزدگی فک
  • وارد آوردن فشار برای بستن لبها
  • خشکی دهان و تنفس از راه دهان به صورت مداوم
  • وقفه تنفسی در حین خواب (اپنه) و خرخر کردن

 

جراحی اصلاحی فک در چه افرادی انجام میشود

افرادی که دچار مشکلات بایت حاصل از ناهمراستایی دندانها یا فکها هستند می‌توانند از این عمل جراحی بهره ببرند. در برخی موارد فک بالا و پایین ممکن است نرخ رشد متفاوتی داشته باشد و این امر باعث جلو زدگی یا عقب‌ ماندگی یکی از فکها می‌شود. همچنین نقایص مادرزادی یا مشکلات حاصل از جراحات صورت که بر ناهمراستایی فکها تأثیر می‌گذارند، با این عمل جراحی قابل اصلاح هستند. در طی درمان ارتودنسی تنها دندانها صاف و همراستا می‌شود اما برای اصلاح مشکلات فک پس از اتمام سن رشد، تنها عمل جراحی فک باید انجام شود.

 

جراحی اصلاحی فک

دندانپزشک و جراح فک و دهان وضعیت شما را بررسی می‌کند تا ببیند آیا به جراحی اصلاحی فک نیاز دارید یا خیر. همچنین مشخص می‌شود چه عمل جراحی باید انجام شود. باید توجه داشته باشید که درمان کامل شما که احتمالاً شامل درمان ارتودنسی نیز می‌شود ممکن است چند سال طول بکشد تا به اتمام رسد. در این عمل جراحی ممکن است بخشی از فک بالا، فک پایین و چانه و یا تمام آن جابه‌جا شود و در موقعیت جدید قرار بگیرد.

 

اصطلاح اوپن بایت

برای اصلاح اوپن بایت بخشی از استخوان بخشی از فک بالا برداشته میشود. سپس فک بالا در موقعیت جدید با پیچ و پلیت محکم شود.

اصلاح جلو زدگی فک پایین

استخوان بخش عقبی فکها از بخش جلویی جدا شده و اصلاح می شود به طوری که بخشی از فک پایین که دندانها در آن قرار دارند به موقعیت عقبتر انتقال داده می‌شود.

اصلاح عقبماندگی فک پایین یا چانه

استخوان بخش پایینی فک پایین است قاعده آن جدا شده و اصلاح می‌شود. بخشی از فک پایین که  دندانها را پشتیبانی می‌کند و بخشی از چانه جلو کشیده می‌شود.

 

عمل جراحی چگونه انجام میشود

بیش از جراحی فک ابتدا با براکت ارتودنسی دندانها به موقعیت جدید انتقال داده می‌شوند. از آنجایی که پس از جراحی دندانها به موقعیت مطلوب رسیده و سطح آنها بر یکدیگر جفت شده است، ممکن است در ابتدا احساس کنید وضعیت بایت بدتر از قبل  شده است. پس از این که فکها در موقعیت مطلوب قرار گرفتند، بایت کاملا درست میشود.

هنگامی که درمان ارتودنسی پیش از جراحی، نزدیک به اتمام است باید وضعیت جدید با عکس جدید و تصویر پرتوی ایکس و قالب گیری از دندانها ثبت شود .

جراحی اصلاحی فک بسته به نوع عمل، ممکن است تحت بیهوشی عمومی در بیمارستان صورت بگیرد یا در کلینیک مجهز انجام شود. جراحی ممکن است چند ساعت طول بکشد.

 

 

این مطالب را نیز ببینید!

جراحی سینوس

جراحی سینوس

جراحی سینوس جراحی سینوس پیش از کاشت ایمپلنت دندان عمل جراحی لیفت یا افزایش سینوس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *