صفحه اصلی / معالجه ریشه دندان / درمان ریشه دندان چه موقع موردنیاز است؟
درمان ریشه دندان
درمان ریشه دندان

درمان ریشه دندان چه موقع موردنیاز است؟

معمولاً زمانی که یک عفونت عمیق در دندان وجود دارد درمان روت کانال (درمان کانال ریشه) توصیه می‌شود. پالپ دندان می‌تواند به علت آسیب یا وجود پوسیدگی‌های شدیدی که درمان‌نشده‌اند ایجاد شده باشند. اگر عفونت دندان درمان نشود این عفونت می‌تواند به‌اندازه‌ای گسترش یابد که موجب از بین رفتن دندان شود. اگر دندان‌پزشک شما درمان ریشه را به شما توصیه کرده است، می‌توانید در اینجا اتفاقاتی که در طول و بعد از درمان ریشه باید انتظارش را داشته باشید را بخوانید.

نحوه درمان ریشه دندان :  به‌صورت مرحله ‌به ‌مرحله

همان‌طور که انجمن آمریکایی Endodontists اشاره می‌کند، به‌طورکلی درمان کانال ریشه یک فرآیند 4 مرحله‌ای است. درمان معمولاً در دو ویزیت انجام می‌شود.

  • دندان‌پزشک با استفاده از یک سوزن، بیهوشی موضعی را انجام می‌دهد تا دندان بی‌حس شود. معمولاً وقتی‌که سوزن در ناحیه مدنظر فرو می‌رود کمی درد احساس می‌شود. بعدازاینکه دندان بی‌حس شد، دندان‌پزشک ممکن است برای ترمیم از یک روش محافظتی که از یک ورقه کوچک لاستیکی ساخته‌شده است استفاده کند. که باعث می‌شود دندان در طی فرآیند ترمیم تمیز و خشک باقی بماند.
  • بعد دندان‌پزشک با استفاده از ابزارهای بسیار کوچک (مانند مته کوچک) در قسمت بالای دندان یک سوراخ ایجاد می‌کند تا به داخل دندان دسترسی پیدا کند. بعد دندان‌پزشک از فایل‌های کوچک برای پاک کردن پالپ‌های خراب و آسیب‌دیده درون دندان استفاده می‌کند. دندان‌پزشک همچنین از فایل‌ها برای شکل دادن به اتاق عصب داخل دندان و ریشه استفاده می‌کند و ممکن است روی اتاق عصب آب ریخته شود تا پالپ‌های باقی‌مانده شسته شوند. دندان‌پزشک می‌تواند روش‌های ضد میکروبی را برای کشتن باکتری‌های باقی‌مانده و کاهش خطر ابتلا به عفونت بیشتر را استفاده کند.
  • هنگامی‌که اتاق عصب کاملاً تمیز و خشک شد، دندان‌پزشک دندان شما را با مواد پلاستیکی مانند گوتاپرکا پر می‌کند. دندان‌پزشک اتاق‌های باز دندان شما را به‌طور موقت می‌بندد و شما باید منتظر درمان روکش بمانید.
  • بعد از چند هفته دندان‌پزشک درمان شما را با قرار دادن روکش‌های دائمی یا ترمیم‌های مشابه به پایان می‌رساند. بسته به شرایط دندان طبیعی، ممکن است یک پست پشتیبان کوچک داخل عصب ریشه گذاشته شود تا روکش یا ترمیم محکم‌تری را ایجاد کند.

 

بعد از پروسه درمان

بعد از درمان ریشه باید مراقبت‌های لازم از دندان و ریشه را به عمل آورید. شما ممکن است نیاز داشته باشید به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید تا با اشعه ایکس دندان شما را بررسی کند تا مطمئن شوید که تمام علائم عفونت از بین رفته است علاوه بر تمیز کردن دندان شما باید دو بار در سال به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید. مراقبت‌های روزانه و خوب خانگی برای سالم ماندن کانال ریشه دندان ضروری است شما می‌توانید این کار را با دو بار مسواک زدن در روز انجام دهید.

این مطالب را نیز ببینید!

پست و کور

پست و کور

پست و کور پست و کور که به آن کلاهک و میله نیز گفته می‌شود، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *