روکش دندان

روکش دندان یا پروتز دندان، لایه ی پوششی از سرامیک و یا فلز و یا ترکیبی از هر دو است که روی دندان قرار می گیرد. جالب است بدانید که از روکش دندان به عنوان یکی از مخرب ترین روش ها در علم پزشکی یاد شده است. زیرا در این روش برای این که فضای مورد نیاز برای روکش دندان ایجاد شود ، دندان به میزان زیادی تراش می خورد.

به همین دلیل برای این که روش روکش دندان برای فردی مورد استفاده قرار گیرد نیاز به بررسی های زیادی است از جمله مواردی که باید در این بررسی ها در نظر گرفت عبارتند از:

  • باید قبل از این که از روش روکش دندان استفاده شود، میزان باقی مانده از دندان پس از تراش دادن آن و نبود ضایعه ی کیست ، مورد بررسی قرار گیرد
  • برای این که روی دندان، روکش دندان گذاشته شود باید ریشه ی دندان مدنظر از طول مناسبی برخوردار باشد
  • لثه های بیمار برای قرار دادن روکش دندان نیز باید سالم باشند زیرا در این روش سالم بودن لثه های بیمار از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

چه زمانی نیاز است که برای فردی از روکش دندان استفاده شود؟

یکی از مواردی که باعث می شود فردی به روکش دندان نیاز داشته باشد زمانی است که بعد از عصب کشی، تاج دندان به شدت آسیب دیده باشد و یا این که نتوان برای بیمار از روش های معمول پر کردن دندان استفاده کرد.

زمانی که دندانی که عصب کشی می شود بدین معناست که به علت پوسیدگی زیاد بخش زیادی از تاج خود را از دست داده است و پس از عصب کشی نیز به علت این که ریشه خشک و شکننده می شود به همین دلیل ممکن است اگر ترکی در تاج دندان ایجاد شود دندان به راحتی خرد شده و در نهایت از بین برود.

از جمله موارد دیگری که نیاز به استفاده از روکش دندان دارند هنگامی که دندان ها بد رنگ می شود و مورد دیگر زمانی است که علایمی همچون ترک در دندان و سمپتومها در دندان ایجاد می شود. از جمله علایم ترک دندان زمانی که بیمار هنگام جویدن در دندان های خود احساس درد می کند در این روش هم دندان پزشک پس از اطمینان از ترک خوردگی دندان اقدام به استفاده از روکش دندان می کند.

 

یک روکش دندان چه قدر عمر می کند؟

در حالت ایده آل دندان های یک فرد باید تا پایان عمر برای او کار کنند، اما اگر دندان دچار مشکلاتی همچون پوسیدگی، شکستگی دندان و بیماری های لثه شود ممکن است بیمار غیر زودتر از پایان عمر خود دندان های خود را از دست بدهد.

برای روکش دندان نیز وضع همین گونه است یعنی اگر بیمار به طور منظم به دندان پزشک مراجعه کند و بهداشت دهان و دندان را رعایت کنند مطمئنا عمر روکش های دندان او افزایش خواهند یافت . اما اگر به هر علتی روکش دندان فرد دچار مشکل شود دندان پزشک روکش دندان های او را تعویض خواهد کرد.

 

انواع روکش های دندان

روکش دندان انواعی دارد که هر کدام از آن ها با توجه به نوعی که دارند معایب و مزایای خاص خود را دارند. انواع روکش های دندان عبارتند از:

  • روکش های چینی و طلا

طلا به دلیل این که خواص منحصربفردی دارد بهترین ماده در دندان پزشکی است. در این نوع روکش ها، لایه ی بیرونی از جنس چینی و لایه ی درونی که با بافت دندان در تماس است از جنس طلا  ساخته شده است.

روکش هایی از این جنس عمر و دوام بیشتری دارند و از طرفی طلا به خوبی می تواند با دندان تطابق پیدا کند و این تطابق در زمان جویدن می تواند بهتر هم بشود.

 

  • روکش های تمام سرامیکی

برای این نوع روکش ها از سرامیک هایی همچون زیرکونیا و سیلیکات استفاده می شود و در مواردی که برای فرد زیبایی اهمیت بیشتری دارد از این نوع روکش ها استفاده می شود.

از جمله مزایای این نوع روکش ها این است که: دوام زیادی دارند و دندان های بیمار را زیبا می کنند. سازگاری خوبی با لثه ها دارند و در نهایت این که تغییر رنگ و سایه ی تیره در اطراف این روکش ها دیده نمی شود.

 

  • روکش های چینی و فلز

روکش های چنینی و فلز ، روکش هایی هستند که سطح داخلی آن ها و سطحی که با دندان ها در تماس هستند از جنس فلز و سطح خارجی آن ها از جنس چینی ساخته شده است.

اما به دلیل این که ممکن است در طی زمان ، فلز روکش دچار خوردگی شود، لبه های فلز سیاه و آبی می شوند و باعث ایجاد نمای بدی برای لثه می شوند. اما با رعایت بهداشت دهان و دندان این روکش ها عمر مطلوبی خواهند داشت.

این مطالب را نیز ببینید!

سوالات رایج درباره بریج دندان

بریج دندان چیست؟ بریج نوعی ترمیم دندان است که جایگزین دندانهای از دست رفته شده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *