صفحه اصلی / ارتودنسی / عوارض طولانی شدن درمان براکت ارتودنسی چیست؟
Happy teen with braces

عوارض طولانی شدن درمان براکت ارتودنسی چیست؟

دنیای مد ما را احاطه کرده است و حتی در جنبه ‌هایی از زندگی که تصور نمی‌کنیم، بر ما تأثیر می‌گذارد. برخی از کودکان و نوجوانان متقاعد شده‌اند که گذاشتن براکت ارتودنسی نوعی درمان نشان دهنده مد و کلاس است در نتیجه ممکن است بیش از زمانی که لازم است و یا حتی در صورتی که براکت لازم ندارند، براکت استفاده نمایند. اگر چه براکت ارتودنسی در صاف و هم ردیف کردن دندان‌ها بسیار موفق است اما مشکلاتی نیز می‌تواند به دنبال داشته باشد. بنابراین در مواردی که درمان ارتودنسی غیر ضروری است، نباید به مدت طولانی در دهان بماند. یکی از مشکلات متداول براکت، مشکلات بهداشت دهان و ایجاد پوسیدگی دندان و عفونت لثه است. حتی برای افرادی که واقعاً به براکت نیاز دارند حفظ بهداشت دهان می‌تواند مسئله ساز باشد. چرا که ذرات غذا دائماً بین براکت و دندانها گیر میکند و تمیز کردن آن‌ها دشوارتر از حالت عادی است. بنابراین اگر مدت طولانی براکت در دهان بگذارید در حالی که به آن نیاز واقعی ندارید یا خودتان با سهل انگاری مسبب طولانی شدن درمان شده ‌اید ، احتمال مشکلات مربوط به پلاک و باکتری‌ها در دهان افزایش می‌یابد و دندان‌ها جرم می‌گیرند.

از طرفی اگر براکت به مدت طولانی برای دندان‌ها نیرو اعمال کند این احتمال وجود دارد که اعصاب صدمه ببینند. عصبها در تمام طول فک و داخل هر دندان وجود دارند. هر چه مدت طولانی‌تری به آنها فشار وارد شود احتمال صدمه دیدن آن‌ها بیشتر می‌شود. از طرفی طولانی شدن درمان خطرات دیگر مربوط به خود سیستم براکت مانند شل شدن یا جدا شدن بخشی از سیم ارتودنسی یا نگین براکت، خطراتی مانند خفگی و مسمومیت خونی را محتمل تر می‌کند به همین علت باید تا مدتی که واقعاً ضرورت دارد براکت ارتودنسی استفاده شود. از طرفی باید مرتباً برای چکاپ و ارتودنتیست مراجعه کنید تا از بروز عوارض احتمالی جلوگیری شود.

 

 

جلوگیری از طولانی شدن درمان ارتودنسی

همیشه در تمام طول زندگی حداقل سالی دو مرتبه به دندانپزشک مراجعه کنید تا وضعیت دندان‌ها و لثه بررسی شود. در صورتی که براکت در دهان دارید، این موضوع مهم‌تر می‌شود. ارتودنتیست نحوه حرکت دندان‌ها و پاسخ لثه و بافت‌های دیگر دهان به اعمال نیرو از طرف براکت را بررسی می‌کند تا مطمئن شود همه چیز به خوبی پیش می‌رود و در زمان مورد نظر براکت را در می‌آورید. اگر از مراجعات منظم چشم ‌پوشی کنید یا در رعایت دستورات ارتودنتیست سهل ‌انگاری کنید، ممکن است دوره درمان را طولانی‌تر و آسیب‌های ناشی از آن را بیشتر کنید.

به طور متوسط طول درمان ارتودنسی بین 18 ماه تا 3 سال می‌باشد. مدت دقیق آن در هر فردی بسته به شرایط، متفاوت است اما اگر درمان بیش از چهار سال طول بکشد خطر عوارض خیلی بیشتر می‌شود و ممکن است روش‌های دیگر مناسب‌تر باشد.

 

انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می‌کند کودکان از هفت تا نه سالگی برای غربالگری به ارتودنتیست نشان داده شود. مهم‌ترین مزیت این کار این است که در صورت نیاز به درمان ارتودنسی، به موقع اقدام شده و از درمان‌های طولانی و پیچیده اجتناب می‌شود در این سن هنوز دندان‌ها و استخوان‌ها در حال رشد هستند بنابراین هدایت آنها آسان‌تر بود و درمان خیلی کوتاه‌تر خواهد شد.

اگر سن کودکی را پشت سر گذاشته ‌اید و بالغ شده باز هم می‌توانید درمان ارتودنسی را انجام دهید اما ممکن است درمان در این سن، تهاجمی‌تر یا طولانی‌تر شود. با رعایت دستورات ارتودنتیست در مورد مراقبت از براکت و دندان‌ها و چکاپهای منظم می‌توانید به کوتاه‌تر شدن دوره درمان کمک کنید. احتمالاً دهانشویه های فلوراید دار برای جلوگیری از پوسیدگی دندان به شما توصیه می‌شود. همچنین وسیله هایی برای تسریع حرکت دندانها طراحی شده اند که ممکن است برای شما موثر واقع شوند.

 

اهمیت زمان ‌بندی در درمان ارتودنسی

هنگامی که براکت دریافت می‌کنید زمان بندی دقیق اهمیت زیادی دارد با این حال هیچ کسی نمی‌تواند دقیقاً پیش بینی کند واکنش بدن و دندان‌های شما به درمان چگونه خواهد بود. به همین علت در هر جلسه چکاپ که به ارتودنتیست مراجعه می‌کنید پشرفت حرکت دندان‌ها بررسی می‌شود و تخمین طول دوره درمان دقیق‌تر می‌شود. هر چه دهان از سلامت بیشتری برخوردار باشد و بافت‌ها در وضعیت بهتری قرار داشته باشند پاسخ بهتری به درمان داده و بیمار سریع تر به نتیجه می‌رسد.

 

عوارض احتمالی طولانی شدن دوره درمان ارتودنسی با براکت

مهم‌ترین محدودیت‌های سیستم براکت موارد زیر می‌باشد:

  • صدمه دیدن مینا- سطح دندان از یک لایه محکم و مقاوم سفید رنگ به نام مینا تشکیل شده است که از بخش‌های آسیب‌ پذیر داخل دندان محافظت می‌نماید. هنگامی که نگین براکت به دندان چسبانده می‌شود، پیوند شیمیایی بین چسب نگین براکت و مینای دندان برقرار می‌شود. پیش از چسباندن، سطح مینا با ژل مخصوصی اسید خراشی می‌شود تا نگین براکت محکم‌تر و مطمئن‌تر به آن بچسبد و جایی برای نفوذ باکتری‌ها ایجاد نشود. با این حال چسبیدن نگین براکت به دندان باعث می‌شود تمیز کردن سطح دندان سخت‌تر شود و احتمال پوسیدگی در اطراف نگین براکت افزایش پیدا کند. معمولاً این وضعیت را به صورت لکه های سفید می‌بینید که در واقع بخش‌هایی از دندان هستند که معدنی زدایی شده‌ اند. از دست رفتن مواد معدنی از مینا زمینه پوسیدگی و کرم خوردگی را فراهم می‌سازد. هنگام مسواک زدن باید در تمیز کردن دندان‌ها دقت بیشتری داشته باشید.
  • عفونت لثه – در صورت تجمع پلاک در نزدیکی لثه، بافت لثه ملتهب و تحریک می‌شود. اگر جرم و پلاک به زودی پاک‌ نشوند باعث صدمه دیدن لثه و عفونت آن می‌شوند. برای جلوگیری از این اتفاق باید هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، قاعده دندان را هم به خوبی تمیز کنید. توجه داشته باشید نخ دندان تمیز زیر لثه را نیز تمیز کند. در بسیاری از موارد پوسیدگی دندان از مرز لثه شروع می‌شود.
  • صدمه دیدن ریشه دندان – تحقیقات نشان داده است حرکت دندان‌ها در طی دوران درمان ارتودنسی با اعمال نیروی پیوسته و طولانی، می‌تواند منجر به صدمه دیدن ریشه دندان شود. این اتفاق تقریباً در صد در صد بیماران رخ می‌دهد. بنابراین بخشی از ریشه دندان بر اثر اعمال نیرو تحلیل می‌رود. در صورتی که این صدمات زیاد باشد ممکن است برخی از دندانها به مرور زمان بخش زیادی از ریشه ‌های خود را از دست بدهند و لق شوند. اگر به موقع به دندانپزشک مراجعه نکنید و وضعیت دندان‌ها ارزیابی نشود ممکن است دندان خود را از دست بدهید. به همین علت مراجعات منظم به ارتودنتیست بسیار مهم است. مشخص شده است استفاده از وسیله‌ های غیر ثابت ارتودنسی و اعمال نیروی غیر پیوسته، احتمال صدمه دیدن ریشه ‌های دندان‌ها را کاهش می‌دهد.
  • بازگشت دندان‌ها به موقعیت قبلی – در صورتی که پس از پایان درمان از نگهدارنده ارتودنسی استفاده نشود احتمال بازگشت دندان‌ها به موقعیت قبلی بسیار زیاد خواهد بود. تحقیقات نشان می‌دهند هنگامی که براکت استفاده می‌شود (خواه قبلاً برای آن دندانی کشیده شده باشد یا نه) پس از درآوردن براکت 90% احتمال بازگشت دندان‌ها به موقعیت قبلی و یا حتی به موقعیتی بدتر از شروع درمان، وجود دارد. اگر درمان ارتودنسی طولانی شده باشد بیمار برای استفاده از نگهدارنده ارتودنسی (ریتینر) انرژی روانی کمتری دارد و ممکن است این کار را پشت گوش بیندازد.

منبع :

https://myobrace.com/en-au/what-causes-crooked-teeth/limitations-of-orthodontics

http://www.sunsetplazadental.com/what-happens-when-you-wear-braces-for-too-long.html

https://www.johnsoneliteortho.com/when-braces-are-left-on-too-long/

این مطالب را نیز ببینید!

چگونه درمان ارتودنسی با براکت را سریعتر تمام کنیم؟

سیستم عملکرد براکت اعمال فشار مداوم به دندان‌ها و حرکت دادن تدریجی آنها است تا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *