صفحه اصلی / آسیب شناسی دهان / مشکلات دهان ودندان
مشکلات دهان ودندان
مشکلات دهان ودندان

مشکلات دهان ودندان

مشکلات دهان ودندان

مشکلات دهان ودندان نشانگر بیماری های جدی تری هستند. بسیاری از پزشکان دهان را پنجره ای رو به سلامت عمومی میدانند به این معنی که گاهی مشکلات پزشکی و بیماریها را میتوان از طریق علائمی که در دهان پدیدار میشوند، شناسایی نمود. انجمن دندانپزشکی امریکا 5 مشکل شایع دهان و دندان را مطرح میکند که نشانگر بروز مشکلی در سلامت دهان و دندان یا بدن است. در اینجا به مشکلات دهان و دندان اشاره میکنیم.

 

  • دائمی بودن بوی بد دهان: یکی از مشکلات دهان ودندان بوی بد دهان است. تنها اهمیت رسیدگی به بوی بد دهان، جلوگیری از دوری کردن دیگران از شما نیست بلکه ممکن است این وضعیت نشان دهنده مشکلی در سلامتی شما باشد. بوی بد دهان که برطرف نمیشود میتواند یکی از علائم اولیه بیماری لثه باشد. بیماری لثه در مراحل اولیه دردی ایجاد نمیکند، بنابراین بیشتر افراد متوجه آن نمیشوند تا زمانی که آسیب زیادی به لثه، دندان استخوان زیر آن وارد میکند. خوشبختانه اگر بیماری لثه را در مراحل اولیه شناسایی کنید آسیبهای آن برگشت پذیر است. تنها کافیست زمان بیشتری صرف رسیدگی به دهان خود کرده و هر روز با روش صحبح مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  • قرمزی، تورم و خونریزی لثه: اگر احساس میکنید لثه تان باد کرده و با این که به صورت صحیح و به دفعات لازم مسواک میزنید و نخ دندان میکشید خونریزی میکند، احتمال دارد به دیابت مبتلا شده باشید. اگر مشکل لثه تان برطرف نمیشود و علائم دیگر دیابت مانند تشنگی یا گرسنگی شدید، خستگی یا تاری دید را تجربه کردید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.
  • درد طولانی زبان: بدیهیست اگر غذای داغ بخورید یا زبانتان را گاز بگیرید، زبانتان اندکی درد میگیرد اما درد طولانی مدت زبان یا گلو که بیش از دو هفته طول بکشد یکی از شایعترین علائم سرطان دهان است. در صورت تجربه این نشانه، هر گونه زخم، برجستگی، ضایعه یا توده ای که برطرف نمیشود را خوب زیر نظر بگیرید. اگر این ضایعات ظرف دو هفته برطرف نشدند برای اطمینان از سلامت دهانتان به پزشک مراجعه کنید.
  • لکه ها یا خالهای ناگهانی: در صورتی که تعدادی خال ریز سفید رنگ در اطراف دندان آسیاب پایین شروع به تشکیل کردند ممکن است در آینده ای نزدیک دچار عفونت ویروسی شوید. این خالها یا زخمهای کوچک به علامت پیش بینی کننده سرخک شهرت دارند. تجربه علائم دیگر سرخک مانند تب، سرفه یا آبریزش بینی ظرف چند روز بعد و جوشهای خارشی روی پوست علائم بعدی آن است. در صورت تجربه خالهای سفید در اطراف دندان آسیاب به پزشک مراجعه کنید.
  • تغییر رنگ شدید دندان: ممکن است مصرف زیاد چای و قهوه را مسئول زرد یا سیاه شدن دندانهای خود بدانید اما گاهی اوقات مقصر چیز دیگریست. اگر دندانهایتان رنگ مایل به قهوه ای یا سیاه پیدا کرده است ممکن است دچار پوسیدگی عمیق ریشه ای دندان شده باشید. راه حل این مشکل تخلیه پوسیدگی و پر کردن دندان و در مواردی که پالپ عفونی شده باشد عصب کشی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *