صفحه اصلی / دندانپزشکی کودکان / چگونه مراقب سلامت دندان‌های کودکان باشیم؟

چگونه مراقب سلامت دندان‌های کودکان باشیم؟

مراقبت‌های دهان و دندان باید از بدو بیرون زدن اولین دندان کودک شروع شود. حتی پیش از این که اولین دندان بیرون بزند برخی عوامل می‌توانند بر سلامت دهان و کودک در آینده تأثیر بگذارد. برای مثال داروهایی مانند تتراسایکلین که یک آنتی‌ بیوتیک پر مصرف است در دوران تشکیل دندانها می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان‌ها شود. به همین علت مادران باردار در نیمه دوم بارداری و  در شیردهی نباید این دارو را مصرف نمایند.

از آنجایی که فرآیند بیرون زدن دندان‌های شیری در کودکان معمولاً از حدود شش ماهگی شروع می‌شود، مراقبت‌های بهداشتی معمولی مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن تا پیش از بیرون زدن دندان لازم نیست. با این‌ حال نوزادان نیاز به مراقبت‌های بهداشتی خاصی دارند که هر مادری باید با آن آشنایی داشته باشد. یکی از مهم‌ترین اقدامات جلوگیری از پوسیدگی دندان ناشی از شیشه شیر و اطمینان از دریافت فلوراید کافی است.

 

پوسیدگی دندان ناشی از شیشه شیر چیست؟

پوسیدگی دندان ناشی از شیشه شیر به نوعی پوسیدگی دندان گفته می‌شود که در اثر قرار گیری دندانها در معرض مایعات شیرین و حاوی قند مانند شیر، آب‌میوه و یا آب قند به مدت طولانی (برای مثال هنگام خوابیدن) ایجاد می‌شود. هنگامی که کودک می‌خوابد در حالی که بطری حاوی مایعات شیرین در دهان او قرار دارد، قند مایعات به مدت طولانی در تماس با دندان‌های او قرار می‌گیرد. این امر باعث گسترش فعالیت باکتری‌ها، تولید اسید و ایجاد پوسیدگی دندان می‌شود. به همین خاطر نباید بگذارید کودک در حالی که بطری شیر یا آب میوه در دهان دارد بخوابد. می‌توانید به جای این کار بطری را با آب خالی پر کنید و به کودک بدهید و یا به جای آن از پستانک استفاده کنید تا کودک راحت به خواب برود. در صورتی که کودک را از شیر خود تغذیه می‌کنید نباید بگذارید دائماً دندانهای او تماس باشید باقی بمانند. پس از هر بار شیر خوردن دندان‌ها و لثه کودک را با دستمال تمیز مرطوب و یا گاز استریل تمیز کنید.

 

مصرف فلوراید در کودکان

فلوراید حتی پیش از این که دندان‌ها بیرون بزنند، برای سلامت دندان‌ها مفید است. فلوراید اگر در هنگام تشکیل دندان مصرف شود، مینای دندان را محکم‌تر و مقاوم‌تر می‌سازد. در مورد میزان و نحوه مصرف فلوراید در کودکان کم سن و نوزادان با دندانپزشک مشورت کنید.

 

https://www.colgate.com/en-us/oral-health/life-stages/infant-oral-care/how-do-i-care-for-my-infants-teeth

این مطالب را نیز ببینید!

دندان های شیری و دائمی

دندان های شیری و دائمی

دندان های شیری و دائمی دندان های شیری و دائمی :از کجا بفهمیم دندان شیری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *