صفحه اصلی / ارتودنسی / کاربرد سیم کمانی پشت دندانی در درمان ارتودنسی

کاربرد سیم کمانی پشت دندانی در درمان ارتودنسی

سیم کمانی پشت دندانی یا لینگوال آرچ ( lingual arch) یک وسیله ارتودنسی است که به دندانهای آسیاب بزرگ عقب دهان متصل می‌شود تا جلوی حرکت کردن این دندان‌ها به سمت جلو را گرفته و اجازه ندهد این دندان‌ها فضای مربوط به دندان‌های دیگر را اشغال نمایند.

کاربرد سیم کمانی پشت دندانی

از این وسیله در شرایطی استفاده می‌شود که دندان‌های شیری زودتر از موعد افتاده یا کشیده شده ‌اند و یا دندان‌های پایینی کمی به هم فشردگی دارند و ممکن است در هم فرو رفته و کج شوند. سیم کمانی پشت دندانی که برای فک پایین استفاده می‌شود در واقع یک فضا نگه دار جامع است که دندانهای آسیاب را در جای خود نگه می‌دارد. سیم کمانی پشت دندانی فک پایین مطابق با انحنای قوس دندانی ساخته می‌شود و پشت دندانها قرار میگیرد بنابراین در معرض دید قرار ندارد.

شکل- سیم عرضی کام (فک بالا)

در مورد فک بالا معمولاً این سیم به دو دندان آسیاب بزرگ وصل میشود و عرض کام را طی میکند (تقریبا صاف و مستقیم است) به همین علت به آن سیم عرضی کام (Transpalatal Arch) گفته می‌شود.

هر دو نوع سیم نام برده، در دو طرف خود حلقه فلزی دارند که دور دندان آسیاب بزرگ قرار می‌گیرد تا سیم را در جای خود ثابت نگه دارد.

شکل- حفظ جای خالی بین دندانها با کمک سیم کمانی پشت دندانی

 

همان ‌طور که گفته شد این وسیله بیشتر به عنوان فضا نگه دار برای دندان‌های پایینی استفاده می‌شود اما می‌توان از آن برای ثابت نگه داشتن دندان آسیاب در دوران درمان با براکت ارتودنسی نیز استفاده کرد چرا که در طی درمان ارتودنسی در بیشتر موارد از دندان آسیاب به عنوان نقطه ثابت یا لنگر استفاده می‌شود بنابراین نیروی زیادی به آن وارد می‌شود و امکان حرکت کردن ناخواسته آن وجود دارد.

سیم کمانی پشت دندانی در مواردی که دندان آسیاب شیری دوم زودتر از موعد افتاده یا کشیده شده است، استفاده می‌شود تا از حرکت کردن دندان آسیاب بزرگ دائمی به سمت جلوی دهان و بسته شدن فاصله ‌ای که قرار است دندانهای آسیاب کوچک در آن جای بگیرد ، جلوگیری شود. همچنین برای حفظ فضای اضافی موجود در قوس دندانی و حفظ آزادی عمل، از آن استفاده می‌شود . همچنین می‌توان سیم کمانی پشت دندانی را فعال کرد تا دندان‌های آسیاب بزرگ برخی حرکات مورد نظر را انجام بدهند.

 

Lingual Arch

این مطالب را نیز ببینید!

چگونه درمان ارتودنسی با براکت را سریعتر تمام کنیم؟

سیستم عملکرد براکت اعمال فشار مداوم به دندان‌ها و حرکت دادن تدریجی آنها است تا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *