صفحه اصلی / دندانپزشکی عمومی / کشیدن دندان و عوامل آن

کشیدن دندان و عوامل آن

کشیدن دندان

به  خارج کردن ریشه ی دندان و یا دندان کشیدن دندان گفته می شود، در روش سعی می شود که آسیبی که به بافت های مجاور می رسد به حداقل برسد. به دلیل این که در گذشته علم دندان پزشکی به صورت امروزی پیشرفت نکرده بود و تجهیزات دندان پزشکی نیز به گستردگی امروزه نبود، رایج ترین روشی که دندان پزشکان با کمک آن پوسیدگی و خرابی دندان را درمان می کردند کشیدن دندان بود.

اما امروزه آخرین گزینه ی درمانی برای درمان دندان کشیدن آن است که معمولا این کار توسط دندان پزشک عمومی، متخصص لثه و یا جراح دهان و دندان انجام می شود.

 

دلایل کشیدن دندان

همان طور که گفتیم اخرین گزینه ی درمانی برای دندان،کشیدن آن است،این بدان معناست که تا زمانی که وضعیت حادی برای دندان پیش نیامده باشد می توان با استفاده از سایر روش های درمانی آن را درمان کرد. اما سوال این جاست که چه عواملی که باعث می شود که دندان نیاز به کشیدن داشته باشد و نتوان ان را با استفاده از سایر روش های درمانی درمان کرد.

عوامل و دلایلی که باعث می شود که دندان نیاز به کشیدن داشته باشد عبارتند از:

  • آسیب دیدن و شکستگی دندان
  • پوسیدگی شدید دندان
  • نامرتبی دندان ها، شلوغی و یا به هم فشردگی آن ها
  • دندانی مانند دندان عقل و یا آسیاب سوم که نهفته است و می تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای بیمار شود
  • عفونت عمقی دندان و یا به عبارتی ابسه ای که با هیچ کدام از روش های درمانی نتوان آن را درمان کرد
  • برخی از بیماری های لثه ای که نیز می تواند باعث شود که دندان نیاز به کشیدن داشته باشد، به دلیل این است که در این بیماری ها ممکن است دندان لق شود و یا به آن اسیب برسد.

 

عفونت دندان

همان طور که گفتیم یکی از عواملی که باعث می شود که دندان نیاز به کشیدن داشته باشد و دندان پزشک دیگر نتواند با استفاده از سایر روش های درمانی دندان را نجات دهد، عفونت دندان است.

عفونت دندان یا ابسه به دندانی گفته می شود که دچار عفونت و تورم شده است. عفونت دندان ناشی از پوسیدگی دندان است به عبارتی وقتی دندان پوسیده می شود باکتری ها بی نظمی هایی را در دندان، لثه و مغز استخوان ایجاد می کنند که باعث احاطه ی پالپ و اب می شود و در نتیجه باعث ایجاد تورم و عفونت در دندان می شود.

 

شکستگی دندان

یکی دیگر از دلایلی که منجر به کشیدن دندان می شود شکستگی دندان است. قوی ترین بافت در تمام بدن انسان مینای دندان است که دندان را پوشش می دهد اما با وجود استحکامی که مینای دندان دارد باز هم امکان این وجود دارد که بشکند. شکستگی دندان انواع مختلفی دارد و جالب است بدانید که در همه ی انواع شکستگی دندان نیازی نیست که دندان فرد کشیده شود بلکه راهی برای نجات دندان وجود دارد.

یکی از انواع شکستگی دندان شکستگی عمودی ریشه است در این نوع شکستگی دندان، شکستگی از سمت ریشه به سمت دندان می اید که در ابتدا علائمی ندارد اما پس از مدتی با ملتهب شدن لثه و استخوان خود را نشان می دهد. در این نوع شکستگی دندان راهی برای نجات دندان وجود ندارد به همین دلیل دندان باید کشیده شود.

 

کشیدن دندان عقل

کشیدن دندان عقل یکی دیگر از مواردی است که فرد نیاز به کشیدگی دندان خواهد داشت. دندان های عقل سری سوم دندان های اسیاب پشت دهان هستند. این دندان بین سنین 17 تا 25 سال رشد می کند. دلایلی که باعث می شود دندان عقل نیاز به کشیدگی دارد عبارتند از:

  • ممکن است دندان های عقل خیلی عقب باشند و نرمال نمانند
  • ممکن است دهان فرد به اندازه ی کافی بزرگ نباشد و جا برای دندان آسیاب دیگری نداشته باشد
  • امکان این وجود دارد که فرد قادر به رسیدگی به دندان خود نباشد و دندان وی دچار کرم خوردگی شده باشد
  • ممکن است به دلیل این که دندان های عقل زاویه ای هستند به طرف دیگر دندان ها فشار بیاورند
  • امکان این وجود دارد که دندان عقل در استخوان فک و یا لثه بماند در نتیجه موجب ایجاد درد زیادی برای بیمار می شود.

 

برای کشیدن دندان در ابتدا متخصص به بیمار آمپول بی حسی تزریق می کند و سپس دندان را حرکت می دهد و در نهایت دندان را می کشد.

این مطالب را نیز ببینید!

فرآیند پوسیدگی دندان : نحوه معکوس کردن آن و جلوگیری از پوسیدگی

شما احتمالاً میدانید که پوسیدگی دندان مربوط به یک حفره در دندان است. اما آیا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *